Кампања пред председничке изборе, две седмице уочи изјашњавања, иде без великих изненађења и са пуно мање тензија, него у неким ранијим, а издваја се утисак да је ниво комуникације кандидата потпуно „срозан”, оцењују маркетиншки и политички аналитичари.

 

За маркетиншког стручњака Небојшу Крстића специфична је ситуација у којој имамо 11 кандидата, а десет се упорно бори да „ад хоминем” методама сруши једног.

„Ниво комуникације и дебате је страшно срозан”, оцењује Крстић за Танјуг и додаје да је то једна од главних одлика кампање, у којој је, каже, парадоксално, једина личност која износи политику и програм онај ко је већ пет година на власти и чији програм већ знамо.

Кампања, каже, обилује нападима, оптужбама, увредама и клеветама, а мањка јој политике, алтернативних програма, идеје и објашњења грађанима шта кандидати намеравају да раде кад буду председници.

Тврди и да су међу десет опозиционих кандидата политичари локалног значаја, „случајни пролазници”, локалне шаљивџије, кловнови, кандидати такозване грађанске елите, а потпуно је фрапантно, сматра, да управо ти кандидати друштвене, грађанске елите диктирају темпо у увредама и изношењу клевета.

„Јанковић је успео да каже да је Вучић платио сусрет са канцеларком Ангелом Меркел, тиме што се одрекао имовине Срба на Косову. То је бизарна увреда”, рекао је Крстић и указао да то није увреда само за Вучића, већ пре свега за Меркелову.

Програмски директор ЦЕСИД-а Ђорђе Вуковић наводи да ову изборну кампању одликује то што је „без изненађења и са пуно мање тензија”.

Вуковић додаје да је кампања обележена предоминтном фигуром актуелног премијера и кандидата Александра Вучића, који има најјачу организацију иза себе.

„Вучић је једнако доминантан и у класичним медијима, као и на Интернету, где га има пуно. Свакако је најдоминантнији и када је у питању теренски рад и видимо да су Вучић и његова странка присутни у свим деловима Србије”, рекао је Вуковић.

Стручњак ЦЕСИД-а каже да се види да Вучић има највећа финансијска средства за кампању, велику подршку његове странке СНС и симпатизера који му свесрдно помажу у томе, „па су присутни мање више у скоро сваком селу у Србији”.

Он је приметио да се овогодишња изборна кампања за председника, ипак, суштински не разликује од претходних, по питању речника и других ствари који се убрајају у делове „негативне кампање”.

Према његовим речима, код појединих кандидата кампања је доминантно усмерена на нове моделе комуникације односно друштвене мреже на Интернету.

„Нешто је краћа кампања и још немамо тако велике пикове (врхове), нити густину рекламирања, ни тако велики број учешћа реклама као на претходним изборима”, каже он.

Када је реч о томе коме се кандидати у кампањи обраћају, Вуковић каже да ту нема правила, пошто свако има своју циљну групу за коју очекује да ће гласати за њега и самим тим и посебан приступ.

Он додаје да неки кандидати иду на национална осећања, док се други обраћају гласачима грађанске оријентације, потенцирају европске или евроазијске интеграције и слично.

Социолог Ратко Божовић указује на неравномерну заступљеност кандидата, и у кампањи као таквој и у медијима.

„Држим да је мало неправде у читавој кампањи, јер владајућа структура са свим ресурсима креће у причу, на све или ништа”, рекао је Божовић.

Како каже, неправда је присутна и у медијима, посебно електронским који највише утичу на најшири број гледалаца, а у којима је најзаступљенији кандидат владајуће коалиције.

У том смислу, Божовић је критиковао РЕМ, наводећи да не обавља свој посао. (Танјуг)