Они који прати развој руско-српски односа већ година говоре о потреби јачања информационе сарадње између наших земаља. Ако су у виртуелном простору прорадили бројни ресурси, у односу на телевизију стагнација се бележи већ дуги низ година. Упркос чињеници да интернет привлачи на своју страну јучерашње гледаоце телевизије, у великом броју региона телевизија не губи своје позиције: то видимо и на примеру Србије. Схватајући то, највећи геополитички играчи већ су наговестили своје присуство у локалном етру. Запад је покренуо пројекат N1 на Балкану, емитујући програм из Београда, Загреба и Сарајева (Детаљније: За ким звони „прво ТВ дугме“ на Балкану). Арапско-муслимански исток има ТВ канал Al Jazeera. А руски ТВ канал се није појавио.

Међутим, корак у правцу јачања руско-српске телевизијске сарадње учинила је Србија. Arena Channels Group покренула је дугорочни пројекат посвећен упознавању српских гледалаца са Русијом, њеном историјом, културом, туристичким дестинацијама и природним лепотама.

Генерални директор компаније Небојша Жугић у интервјуу за портал „Балканист“ говорио је о циљевима новог пројекта, првим корацима и плановима за будућност.

Одмах треба рећи да је радио-телевизија ACG, или једноставно „Арена“, у власништву Телекома Србије, једне од највећих и најуспешнијих државних компанија у Србији, која емитује програме у свим земљама бивше Југославије. Како каже Небојша Жугић, тренутно Арена има преко 6,5 милиона гледалаца и публика је у сталном порасту.

Спортски канали су обележје Арене и на овом подручју и немају конкуренте. А у спортској земљи као што је Србија, ово аутоматски гарантује публику, ауторитет и препознатљивост.

„Наши канали су синоним премијум спорта“, говори Жугић.

Према његовим речима, у последње две године (колико је његов тим на челу Арене) на медијском тржишту формиран је нови приступ борби за поверење гледалаца. Рецепт за успех, када је реч о спорту, је стицање права за емитовање најпопуларнијих такмичења, независна продукција програма, при чему се водећа улога даје компетентности, аналитици и истицању занимљивих чињеница, као и „маратонским“ програмима из студија и са лица места који понекад трају и више од 8 сати).

Међутим, у „Арени“ схватају да спорт није довољан. Током протекле две године започела су са радом два филмска канала, као и канал за туризам, пољопривреду, забавни и два музичка. А управа ACG је одлучила да се на томе не зауставља и почела је да развија „руски“ правац кроз свој релативно нови канал Balkan Trip. У почетку је направљен по узору на друге туристичке канале, али има за циљ да говори о лепоти Србије и региона. После тога родила се идеја да се гледаоци упознају са туристичким дестинацијама Русије.

Balkan Trip је најмлађи производ Арене, али је брзо стекао поверење публике и његова популарност наставља да расте. Према речима директора ACG, ово је постигнуто пажљивим одабиром садржаја и пажљивом припремом програма. Мрежа емитовања формирана је на основу детаљне анализе гледаности и узимајући у обзир жеље гледалаца.

„Улагања у нове пројекте и нову опрему отварају широке могућности за побољшање квалитета програма. Уверен сам да ће у будућности сви наши канали постићи исти успех као и спорт“, каже Жугић.

Према његовим речима, компанија је себи поставила за циљ да Русију учини што ближом гледаоцима у Србији и широм региона. Овај план ће испунити уз помоћ канала Balkan Trip — приказивањем документарних и играних филмова и серија, програма о култури, историји, природним лепотама, туристичким местима у Русији, као и емитовањем спортских догађаја.

„Култура и историја, традиција и кухиња, уметност и, наравно, спорт су најбољи начин за уједињење и зближавање народа. Стога је циљ нашег пројекта да људима који су уморни од свакодневних проблема лепим и занимљивим језиком поручимо колико је нераскидива веза између нас и колико тога имамо заједничког, као и да покажемо да не смемо да заборавимо на наслеђе наших предака“, каже Небојша Жугић.

Идеју ACG-а су подржале и званичне структуре. Међу првима који су се одазвали на предлог канала била је руска амбасада у Београду. У септембру су Арена и Руски центар за науку и културу у Србији (Руски дом у Београду) потписали уговор о сарадњи.

„У складу са нашом жељом да приближимо Русију нашим гледаоцима, обратили смо се за помоћ амбасади Руске Федерације и Руском дому у Београду. За кратко време, као што је увек случај са искреним пријатељима, постављени су чврсти темељи за сарадњу и у наш пројекат је удахнут живот“, каже директор Арене.

Поред тога, компанија је успоставила сарадњу са Филипом Кудрјашовом и његовом продуцентском компанијом Вифсаида, као и са Алексејем Јегоричевом из продуцентске компаније Созвездие кино.

Канал Balkan Trip већ је приказивао филм „Бесмртни пук — светски покрет“, филм „Краснов“ о познатом руском архитекти Николају Краснову, филм о пуковнику Николају Рајевском, добровољцу српско-турског рата, и документарне филмове о Волги, Криму и одмаралиштима Краснодарског краја из серије програма „Русија. Геније места“.

„Поред филмова ‘Бесмртни пук’ и ‘Краснов’, са великим успехом смо показали и филм о пуковнику Николају Рајевском. Такође смо припремили феноменалну серију од 12 филмова ‘Геније места’, која ће донети нешто сасвим ново и на посебан начин публици показати Руску Федерацију. То наравно није све, већ само мали део онога што ћемо приказивати на нашој телевизији“, наглашава Небојша Жугић.

Идеја новог српског пројекта заснива се на чврстој вери у нераскидиву везу и искрене пријатељске односе између народа Србије и Русије.

„Славна заједничка прошлост наша два херојска народа, братски односи, огромна подршка коју у оквиру међународних организација Руска Федерација пружа Србији у њеној спољнополитичкој борби за очување интереса и достојанства своје државе и народа, пријатељски, пуни узајамног поштовања и разумевања односи наших председника Владимира Путина и Александра Вучића — све ово инспирисало је руководство наше компаније за пројекат представљања историје, културе, туристичких места и природних лепота Руске Федерације“, каже Небојша Жугић.

У ACG-у су убеђени да односи Србије и Русије иду узлазном путањом, а могућности за проширење сарадње у медијској сфери појавиће се у догледно време. У великој мери ће то бити због чињенице да се канал ослања на младу публику, којој покретачи руско-српских пројеката, који су, нажалост, престали да постоје, нису увек поклањали дужну пажњу. Арена тврди да је узела у обзир њихове грешке. Упркос чињеници да су програми пакета ACG канала замишљени тако да привуку интересовање свих старосних група, посебан фокус је на млађој генерацији.

„Веома је важно објаснити младима колико је важно стећи знање о историји и култури, обичајима и традицији наших народа и колико је важно да историја не буде заборављена ако желимо да изградимо поуздану будућност. Наглашавам да је један од приоритетних задатака свих наших пројеката управо обраћање младим људима и будућим генерацијама. Ово што сада радимо мора имати дугорочан одјек. У супротном, сви наши напори биће узалудни“, закључује Небојша Жугић.

Кирил Боршчев

--

Leave a Reply