Имунолог проф. др Борислав Каменов и доцент др Момир Дуњић дали су најважније савете како да се заштитимо од вируса, наравно, поред тога што ћемо максимално спречити контакте.

Дуњић је пре свега нагласио да је коронавирус нови вирус који још није испитан, али су дали неке основне савете за опште подизање имунитета, које је сада од кључног значаја.

Шта свакодневно радимо што нам руши имунитет?

  • Када причамо о имунологоји, ендокринологији, ми то обједињујемо и зовемо психо-имуно-неуро-ендокринологија. На првом месту је психо – психичко стање. Хронични стрес руши имунитет, важно је не гајити страх, јер скепса, неповерење доводи до скока хормона стреса, што директ утиче на функцију тимуса, као главне имунолошке жлезде. Позитиван став и спавање и већ смо пуно тога направили за наш имунитет – каже др Дуњић.

Физичка активност

  • Умерена физичка активност је увек корисна, као што је претерана физичка активност може драстично да погорша ситуацију ако неко има вирус, имамо такав пример маратонца који је преминуо у Италији – истакао је Каменов.

Храна и њен утицај на имунитет

  • Треба избацити шећере, пре свега вештачке, односно сахарозу, не на фруктозу, то треба уносити умерено, то је велики значај шећера који утиче на имунитет – обара га – бели, грицкалице, газирана пића и томе слично. Оно што сада треба урадити је да не купујемо слаткише. Ако то користимо – штетимо, свако уношење шећера диже ниво инсулина које доводи до имунолошких и ендокриних промена у организму које доводе до слабљена имунитета – каже др Дуњић.Које воће и поврће треба јести.
  • Сада треба јести традиционално воће и поврће на које смо навикли и које су јели наши преци, то је неки механизам где знамо да смо се адаптирали кроз векове. То је све зеленило, салате, паприке, кад дође парадајз, од воћа – јабуке, крушке, лимун. Поврће има доста витамина Ц, међу њима је паприка, броколи, купус… Када се добро храни тим природним продуктима, онда може да се обезбеди довољно витамина Ц – истиче Каменов.

Сличног мишљења је и доктор Дуњић који је још и додао:

  • Пристужу нове залихе воћа и поврћа, али ко још има залихе киселог купуса, туршије, у њима се може пронаћи доста витамина Ц, али и утичу на добре бактерије варења. Што се тиче суплемената, већина витамина Ц који се налази на тржишту је хемија, тако да то треба избегавати. Боље је јести нар, бибер, лук…

Какву воду треба пити

  • Препоруке су да се организам хидрира, сада бих скренуо пажњу због епидемије и проблема с варењем у Европи и Северној Америци, постоји проблем – лоше варење – долази до лошије циркулације на нивоу панкреаса, једна од мера која би се могла сада препоручити да се ујутру уз ручак и вечеру па и иначе током дана да се не пије хладна вода, већ врућа, толико да се не изгоримо, што топлију. Топло увек делује против вируса, наш организам тако дижемо на нови ниво рада, повећањем температуре повећавамо и имунолошку способност – каже др Дуњић.

Црева и имунитет

  • Чак 75 посто имунитета се ствара у цревима, а 100 посто лошег имунтета исто долази из црева, ако нешто грешимо, све је ту. Ставите акценат на воће и поврће, млеко може да буде озбиљан проблем никако не сме да га користи. Има оних који се надимају од хлеба, тако да и то треба избегавати. Свака намирница од којих вам се надима стомак – то озбиљно схватите и избегавајте их – истиче Каменов.

Суплементи

  • Витамин Д као суплемент је добар, већина људи га има сниженог, што је човек старији то му више витамина Д треба, али је потребан свима. Ту је такође и цинк, бакар, магнезијум, водећи увек рачуна о дози.

Подизање имунитета су омега 3 масне киселине, морска риба је одличан извор, као и гушчје супе. Добар савет је напрскати прополис на носну слузницу и тиме спречити продирање вируса.

Advertisements

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here