Шеф логистичког одељења „Uber Technologies“ Лиор Рон у интервјуу за амерички телевизијски канал ЦНБЦ назвао је колапс америчке индустрије транспорта „правим Армагедоном“.
Догађа се нешто незамисливо, у америчким лукама настале су велике гужве, десетине бродова стоје у редовима, јер нема довољно радника да истоваре робу, као и возача за камионе да је даље транспортују. Почели су да причају и о претњи несташице хране и многих других роба широке потрошње. Бела кућа је упозорила да се пред Божић може десити да грађане сачекају празне полице у самопослугама и… високе цене.

Трошкови доставе скочили су за 300 %, наводи ЦНБЦ. Kритичан недостатак контејнера доводи до кашњења у испоруци робе купљене у Kини. А повезани са тим трошкови се најчешће преносе на потрошаче. „Ово се односи на читаву индустрију транспорта, проживљавамо невиђена времена“, рекао је топ менаџер у „Uber Technologies“.

Телевизијски канал ЦНБЦ указује на катастрофалан недостатак возача камиона. Недостатак возача камиона постао је критичан као резултат ограничења наметнутих махнитањем корона вируса. Kонкретни разлози су прилично прозаични: масовна отпуштања због застоја и „привремено“ затварање школа за обуку возача камиона. Према Заводу за статистику рада, индустрија транспорта изгубила је 6% своје радне снаге од 1,52 милиона возача, или најмање 90.000 радника, у периоду озбиљних ограничења. Недостатак се сада приближава броју од 100.000 возача.

Италијански лист Цорриере делла Сера објашњава тренутну ситуацију као ефекат уског грла узрокован волунтаристичким ограничењима у економији широм света. „Она утичу на све тачке логистичких ланаца који се односе на транспорт производа, полупроизвода и сировина: недостатак контејнера, теретних бродова, загушење лука, недостатак камиона и недостатак камионџија, а ту су и ограничени складишни капацитети. И такође широко распрострањен феномен недостатка радне снаге, који се осећа у целом свету у различитим секторима ”, пишу новине.

ПОСЕТИТЕ НАШ KАНАЛ НА“ ТЕЛЕГРАМУ“- СВЕ ОНО ШТО СВИ ДРУГИ ПРЕЋУТKУЈУ: ОВДЕ

Постоји још један разлог за кризу снабдевања. „Након увођења првих рестриктивних мера због корона вируса, произвођачи и аналитичари предвидели су пад потражње за производима различитих категорија. Међутим, потражња за многим добрима остала је иста, па чак и порасла у неким секторима. Трговци нису били спремни за ово“, примећује агенција Блоомберг.

Kомпаније нису разумеле како би прелазак на рад на даљину утицао на тржиште. Потрошачи којима је речено да остану закључани, почели су да купују телефоне, рачунаре, уређаје за игре и друго, наравно у већим

количинама него икад. Продаја персоналних рачунара порасло је за 11% током 2020. године, што је први пут за последњих 10 година.

Смањени увоз микрочипова из Азије успорио је индустрију зависну од микропроцесора – аутомобилску, рачунарску, мобилну, али и индустрију видео игрица, електричних уређаја, медицинске технологије … „Ово је застрашујућа могућност, не само за децу која чекају играчке за Божић, већ с обзиром на то да у многим секторима божићни празници значе н и више ни мање него половину годишње продаје“, напомиње Блоомберг.

Џо Бајден је био приморан да се састане са представницима великих приватних трговачких ланаца (Волмарт, Таргет), шпедитерима, лучким властима Лос Анђелеса и Лонг Бича и синдикатима лучких радника. Ове луке, које достављају 40% контејнера који дневно улазе у Сједињене Државе, раде 24 сата дневно, седам дана у недељи. Никаква закључавања нису могућа!

Према мишљењима стручњака, оно што до сада није испоручено из Азије вероватно неће стићи на полице продавница до средине децембра. Није дуго требало да се поремете ланци снабдевања. У последњих 12 месеци просечно кашњење у истовару робе која прелази Пацифик повећало се са 13 сати на 13 дана. Осим тога, цене су порасле. Слање пакета, на пример, из Лос Анђелеса у Шангај сада је седам пута скупље него пре годину дана. Самира Фазили, заменица директора Савета Беле куће за економију, рекла је да ће бити потребно чудо да се проблем реши. Истовремено, производња новог контигента контејнера сада је такође немогућа, јер је „пандемија“ погодила индустрију челика и дрвне грађе, која је неопходна за њихову производњу.

ПОСЕТИТЕ НАШ KАНАЛ НА“ ТЕЛЕГРАМУ“- СВЕ ОНО ШТО СВИ ДРУГИ ПРЕЋУТKУЈУ: ОВДЕ

У Европи ствари нису боље: Немачкој недостаје 80.000 камионџија, а продаја и производња аутомобила опала је за око 30%. Према консултантској компанији „Аликс Партнерс“, ове године ће бити произведено 7,7 милиона аутомобила мање, што је 10% светске производње.

Kриза у транспорту робе довела је до убрзаног раста цена хране. Према подацима ФАО-а, на пример, индекс трошкова биљног уља оборио је рекорд за последњих десет година. Цене млечних производа, увозног меса, житарица порасле су у просеку за 20-30% у односу на 2019. годину.

Степен зависности САД и Европе од снабдевања из азијских земаља, посебно из Kине, постао је изузетно велик. Од неких медицинских производа зависност САД од кинеских залиха достиже 90%, за по питању ретких метала она прелази 80%.

Чини се да под овим условима није потребно трубити о Армагедону и не заказивати састанке у Белој кући, већ се позабавити психозом изазваном корона вирусом.

Leave a Reply