Војска Србије добила је прву групу од 175 капетана прве класе и поручника бојног брода. Ти чинови традиционално су коришћени на овим просторима током 20. века и недавно су поново уведени после дванаестогодишње паузе.

Пакетом наредби обављеним на порталу Министарства одбране Србије 175 капетана и поручника фрегате постали су капетани прве класе и поручници бојног брода. То је четврти официрски чин који је поново уведен изменама закона усвојеним 27. децембра прошле године.

Потреба за повратком чина са четири розете који је укинут 2006. године образложена је у Предлогу закона проценом да је потребно смањити број официра у чину мајора, првом вишем официрском чину „због квалитетног вођења кадра кроз службу у ВС“.

У министарству одбране и војсци дефинисана су формацијска места за нове чинове актима од 14. фебруара за објекте посебне намене који су у саставу Гарде и 28. фебруара за све остале делове система одбране.

Следећи корак биле су наредбе које су „прикачиле“ додатну звездицу официрима који су на формацијским местима предвиђеним за нове чинове већ дуже време. Наредбе потписиване током марта за већину официра су ретроактивне јер се рачуна да су добили виши чин од 4. јануара од како су измене Закона о ВС на снази.

Мали број официра је добио чин са неким каснијим датумом у складу са одредбом закона по којој се са три на четири официрске звездице може прећи после три године проведене у претходном чину.

Процена је да ће додатни чин да се повољно одрази на кадровску пирамиду односно модел по којем се постепено кроз каријеру смањејује број официра у вишим чиновима. Базу пирамиде чине официри са почетним чином потпоручника и затим се постепено пирамида сужава према врху на којем су генералски чинови.

У образложењу промене закона наглашено је да ће се са додатним чином избећи да поједине старешине проведу веома дуги временски период у једном чину. Наводи се да се официри у чину капетана, мајора и потпуковника задржавају знатно више година од рока предвиђеног прописима (три или четири године зависно од чина).

Сада је велики број „старих“ капетана добио виши чин. Приметно је да је на листи имена официра који су у касним тридесетим или раним четрдесетим годинама остали капетани. На пример, један пилот МиГ-29 сада већ има 41 годину и један је од нових капетана прве класе авијације.

У нормалним околностима, официр може да за седам до девет година од промоције у чин потпоручника постане капетан прве класе односно поручника бојног брода. Официри који прођу кроз четворогодишње школовање на Војној академији према Закону о ВС морају да проведу по три године као потпоручници, поручници и капетани и затим могу да дођу до четврте розете на раменима.

Официри на петогодишњем програму школовања који је предвиђен за пилоте само две године су потпоручници да не би заостали у уздизању за колегама са других смерова. Једну годину чин потпоручника носе лекари јер се школују шест година на Војномедицинској академији.

У традицији на нашим просторима постојала су четири нижа официрска чина – потпоручник и поручник и затим капетани друге и прве класе како су називани у Србији и Краљевини СХС и Југославији. У Другом светском рату партизани су 1943. године увели чин капетана, а 1952. и капетана прве класе (и морнарички еквивалентни чин поручника бојног брода).

Део промена у ВС током њеног преформирања и реформне 2006/7. године био је прелазак на модел са три нижа официрска чина. Четврти чин укинут је по Закону о ВС који је усвојен 11. децембра 2007. и примењивао се од 1. јануара 2008.

Од 2006. постојала су само три чина и сада је враћен четврти, па тако од марта ВС има 167 капетана прве класе и осам поручника бојног брода.

Advertisements

ПОСТАВИ ОДГОВОР

Please enter your comment!
Please enter your name here