Излог Културно-информативног центра Србије (КИЦ) у Паризу више од десет дана краси скулптура Дизнијевих јунака Микија Мауса и Паје Патка постављених у положај који асоцира на сексуални чин. Непримерене фигуре постављене су испод велике фотографије Белог анђела из манастира Милешева која је и својеврсни заштитни знак ове установе.

Излог Културног центра, где се налазе Бели анђео и уметничка фигура
Излог Културног центра, где се налазе Бели анђео и уметничка фигура

На фотографији коју су нам послали читаоци “Новости” из Париза приказане су велике пластичне статуе “дизнијеваца” постављене на централно место излога Културног центра.

– Непримерено је да је овакав садржај изложен у установи која би требало да промовише нашу културу у Европи. Не улазећи у уметничку слободу, не сматрамо да је сексуални чин Паје Патка и Микија Мауса прави домет српске уметности – навели су Срби из Париза као пропратни коментар уз фотографију коју су доставили редакцији “Новости”.

Како нам је објашњено у КИЦ-у у Паризу, спорна скулптура дело је уметника Милорада Стајачића, и она је саставни део изложбе “Крај и почетак” отворене 9. августа. Иза ове поставке стоји петоро аутора из Србије окупљених у уметничку групу “Димензија”. Њихова дела постављена су на сва три изложбена нивоа у париском КИЦ-у.

Директор ове установе драмски писац Радослав Лале Павловић спорне фигуре у излогу објашњава уметничком слободом и за “Новости” истиче да је пројекат који укључује и спорну скулптуру прошао на конкурсу Министарства културе.

– Нисам у позицији да жирирам који садржај је прикладан, а који није – каже Павловић. – Пројекат “Крај и почетак” пријављен је на конкурс који сваке године расписује министарство. То значи да је изложбу оцењивала стручна комисија која је и дала зелено светло да путује у Париз. Могу само да кажем да је поставка изазвала велико интересовање Парижана, а већ сада је јасно да ће бити најпосећенија изложба која је организована у КИЦ-у више година уназад.

Павловић напомиње да је аутору скулптуре Микија и Паје у деликатној “акцији” и сам поставио питање примерености овог садржаја, али да је схватио да је реч о својеврсној провокацији.

– Добио сам јасан одговор да су оба Дизнијева јунака бесполна бића и да су све асоцијације производ нашег личног тумачења и виђења. Ова скулптура дакле више говори о нама него о Дизнијевом стрип двојцу. Треба имати на уму и да сексуалне и хомосексуалне конотације у Паризу одавно не изазивају пажњу јавности на какву смо навикли у Србији – каже он.

У Министарству културе и информисања објашњавају да је изложба “Крај и почетак” дело реномираних уметника о коме је свој стручни суд дала Програмска комисија, на основу двестотинак предлога на конкурсу.

– У савременој уметности често се дешава да садржај зависи од “учитавања”, независно од онога што је уметник желео да нам каже. Уколико у овој скулптури видите експлицитан чин двојице стрип јунака, она би била неприкладна за установу где је постављена. Ако уважимо уметниково виђење да је реч о бесполним бићима, ова поставка се не разликује од других у Паризу у области савремене уметности. О свему овоме водио је рачуна и Програмски савет када је доносио одлуке о избору пројеката – каже за “Новости” Јагода Стаменковић, начелник Одељења за међународну сарадњу и европске интеграције у култури.

Око Културног центра Србије у Паризу већ годинама се плету афере и скандали. Последњи немили догађај одиграо се у априлу ове године када је кулминирао сукоб између садашњег директора Радослава Павловића и двојице службеника КИЦ који су уживали подршку тадашњег српског амбасадора Рајка Ристића. Установа културе једина је таква у Европи и налази се у строгом центру Париза.

ДАЧИЋ: СКАНДАЛОЗНО И НЕДОСТОЈНО!

ФИГУРЕ Микија Мауса и Паје Патка које алудирају на сексуални однос, за шефа српске дипломатије Ивицу Дачића су неприхватљиве као слика српске културе.

– Програм Културно-информативног центра у Паризу утврђује Министарство културе. Ипак, моје лично мишљење је да су овакве поставке скандалозне и свакако недостојне установе у којој су изложене – каже Дачић за “Новости”.


ИЗЛОЖБЕ СЕ МЕЊАЈУ, БЕЛИ АНЂЕО ОСТАЈЕ

Спорне фигуре постављене су недалеко од фотографије милешевског Белог анђела који краси улаз у српски Културни центар. – Нема већег симбола мира, толеранције и лепоте него што је Бели анђео. Његова фотографија већ дуже време краси Центар, а прича о овој фресци одштампана је и у свим нашим каталозима. Изложбе и поставке се мењају, а Бели анђео остаје – каже Павловић и подсећа да је недовољно познато да је фрагмент познате фреске из Милешеве послат у свемир као порука мира читавом космосу.

Извор: novosti.rs

Оставите Коментар