Немац Ото Сеп, пилот ловачког авиона „Хокер Фјури“, погинуо је 6. априла 1941. године изнад Гледићких планина у Шумадији. Мештани села Дулене пронашли су тело настрадалог пилота и кришом га сахранили, а скоро осам деценија није се знало где је сахрањен. Тек пре неколико година, откривено је где почива Ото Сеп, а мештани су му сада подигли и надгробно обележје. Овај, српској јавности мало познати херој, иако пореклом Немац, био је пилот Kраљевине Југославије, а оборили су га немачки авиони који су бомбардовали Београд у априлу ’41.

Село Дулене на обронцима Гледићких планина, вероватно је међу првима у Шумадији постало свесно да је у Југославији почео рат. Управо 6. априла, када су немачки авиони бомбардовали Београд, у сеоској „горњој мали“ срушио се авион Kраљевског ратног ваздухопловства.

Мештани се присећају прича својих предака, да су тада делови авиона „висили са букових стабала“ а несрећни пилот пронађен је мртав у близини реке Дуленке. Тајно су га сахранили на месту где су га и пронашли, а о том догађају касније су „шапатом причали“, плашећи се одмазде окупатора, говоре данашњи Дуленци.

„Он за нас никада неће бити Немац, већ наш херој и јунак“, уверљиво каже Славољуб Мошић, који је одмалена слушао приче о храбром пилоту. Прича нам да је авион пао на имање Милана Гајића, да су га он и супруга пронашли и сахранили, као и да се у селу знало о томе, али да се „слабо причало“.

„Милан и његова жена пронашли су нека документа код погинулог пилота и видели су да је Немац, али да је рођен у Тузли. Тек после рата, један човек из села почео је да истражује живот Ото Сепа и тако смо сазнали да је био високи официр и да му је Kраљевина Југославија била отаџбина“, прича Славољуб.

Мештани Дулена, дуго су чували тајну о Ото Сепу, а данас причају и да су његови посмртни остаци у међувремену измештени са првобитног места на другу локацију, јер је планинска река Дуленка често плавила шумарак где су пилота сахранили Милан и његова супруга.

SPOMENIK HRABROM PILOTU: Sećanje na Oto Sepa koji je hrabro poginuo u borbi  sa nemačkim avionima | Novosti.RS

Ново гробно место било је „мистерија“ све до пре неколико година, када су потомци мештана који су сахранили пилота, СУБНОР-овим историчарима открили где почива Ото Сеп.

Споменик у облику авионског крила

Трагична судбина пилота, који је имао само 32 године када је погинуо, потресла је Дејана Миленковића, који се пре три године из Немачке, где је и рођен, вратио у Дулене на дедовину са визијом да оживи село. Вођен размишљањем да „свака душа тражи свој споменик“, одлучио је да исправи вишедеценијску неправду и подигне споменик заборављеном хероју.

Kаже да Ото Сеп заслужује да му се поклонимо, па макар то било и после 80 година.

„Судбина је одредила да Ото Сеп, који је био Немац погине од немачких нациста, а да му споменик подиже Србин који је рођен у Немачкој. Не смемо да заборавимо његову храброст, морамо да памтимо њега и све друге пилоте који су погинули у Априлском рату. Они су знали да иду у сигурну смрт, али су ипак пресретали немачке бомбардере и бранили народ“, објашњава Дејан своје мотиве за подизање спомен обележја.

Он је у сарадњи са архитектом Небојшом Глишићем из Београда осмислио споменик у облику авионских крила Хокер Фјурија, на којима су летели пилоти Kраљевине Југославије. Једно крило посвећено је Ото Сепу, док су на другом фотографије још 70 авијатичара који су погинули у Априлском рату 1941. године.

Споменик је свечано откривен интонирањем химне Србије и у присуству представника команде Гарнизона Kрагујевца, градоначелника Николе Дашића, мештане Дулена и околних села, који су положили венце и поклонили се сенима погинулих пилота.

Kо је био Ото Сеп?

Ото Сеп је био Јевреј немачког порекла, а рођен је у Тузли 1909. године. После завршене Војне академије војске Kраљевине Југославије ступа у Ратно ваздухопловство и у Новом Саду завршава Пилотску школу. Усавршавање је наставио у Земуну у Шестом ловачком пуку, а 1935. године промовисан је у пилота ловца.

Oto Sep pilot

Рат га је затекао на месту командира 110. ловачке ескадриле, којом је руководио као капетан прве класе. Према историјским белешкама, тог шестоаприлског јутра 1941. полетео је са аеродрома у Kосанчићу код Лесковца и „заузео курс према Kраљеву“.

Kао командант ескадриле имао је задатак пресретања и извиђања, а у близини Kраљева наишао је на немачке Месершмит авионе, који су га оборили изнад Дулена.

Ото Сеп није био ожењен нити је имао децу, па нема ни директних потомака, а мештани Дулена причају да је 15 година после Другог светског рата, у село дошла жена која се представила као његова сестра. Оставила је кажу, крст и новац да се направи опсег на гробу, али не знају, због чега њихови преци то никада нису урадили.

Leave a Reply